Valitse Sivu

Pelipedagogiikka ja pelillinen oppimisprosessi

Pelipedagogiikka ja pelillinen oppimisprosessi

Tavoitteena on tutustuttaa opettajat pelikulttuuriin, pelipedagogiikkaan ja rohkaista heitä luomaan oma pelillinen oppimisprosessi. Koulutuksessa esitellään opettajille pelillistämisen ja pelisuunnittelun periaatteita oman opetuksen rikastuttamiseksi.

Kouluttajat: Petja Pyykkönen ja Jukka Lehtoranta

Maksimiosallistujamäärä: 20

Koulutuspäivämäärät:

Imatralla Joutsenon koulun tiloissa 12.11 klo 12-15 ja 20.11 klo 9-15

Lappeenrannassa Saimaan mediakeskuksella 18.11 klo 12-15 ja 21.11 klo 9-15

Vapaaehtoinen osuus Esport-kulttuurista ja pelisuunnittelusta Saimaan mediakeskuksella 19.11 klo 14.00-15.30

Teoriaa pelillistettynä 3h

Ensimmäisessä lähiosuudessa (3h) esitellään pelikulttuuria ja -pedagogiikkaa oppimisen ja motivoinnin työkaluna.

Koulutuksessa pelataan pelillinen oppimisprosessi, hyödyntäen erilaisia elementtejä: fyysisen ja virtuaalisen ympäristön yhdistämistä, yhteistyötä, saavutuksia ja kilpailua. Prosessissa reflektoidaan pelillisyyden aiheuttamia tuntemuksia ja sidotaan niitä pelaamisen vaikutuksiin yleisellä tasolla. Koulutuksessa tutustutaan pelikulttuuriin, pelaamiseen liittyviin ennakkoluuloihin ja todellisuuteen  ja erilaisiin pelityyppeihin.

Avainsanoja: pelillistäminen, pelipedagogiikka, OPS, pakohuone, Paikkaoppi, iBeacon.

Etäosuus (3h)

Koulutuksen etäosuus (3h) sisältää tehtäviä, joissa kartoitetaan oppilaiden pelikulttuuria ja suunnitellaan oman opetuksen pelillistämistä, joita reflektoidaan kouluttajien kanssa.

Vapaaehtoinen osuus 1,5 h (suunnitteilla, kaikille avoin):

ulkopuoliset kouluttajat esittelevät pelisuunnittelua ja esport-kulttuuria.

Käytäntöä (6h)

Toisen päivän aikana luodaan oma pelillinen oppimisprosessi (6h), jossa hyödynnetään erilaisia tvt:n keinoja. Pelin luomiseen käytetään koulutettavan taitotasolle ja työnkuvaan sopivia ohjelmia (Loputon pelihalli, Scratch, GDevelop, Unity playground). Prosessissa hyödynnetään aiemmin opittuja taitoja ja muunnetaan se käytännön peliksi, jota voi myöhemmin jatkokehittää. Peliin suositellaan lisättäväksi todellisen maailman elementtejä. Päivän aikana e-sport -asiantuntija esittelee esport-kulttuuria.

Avainsanoja: oma pelillinen oppimisprosessi, Gdevelop, Unity playground, Scratch, esport, Minecraft education/earth

Ilmoittautuminen: https://forms.gle/R8Wvb58qwimTJnDk6

Viimeisimmät Koulutus

Pin It on Pinterest

Share This